Κυριακή, 7 Οκτωβρίου 2012

Πόσα νοσοκομεία χτίστηκαν από το «ξεφόρτωμα» της Ολυμπιακής;      

Πριν 3 χρόνια “έκλεισε” ένα μεγάλο όνομα στον διεθνή αεροπορικό χώρο που λεγόταν Ολυμπιακή Αεροπορία - Αερογραμμές.

Η ιστορία της πολύπαθης αυτής εταιρείας είναι λίγο πολύ γνωστή. Κομματικές διοικήσεις, σωματεία εργαζομένων που ήταν κατώτερα των περιστάσεων με συνεχείς διεκδικήσεις πολλές φορές χωρίς ανταποδοτικότητα, πιέσεις από πολιτικούς που είχαν συμφέροντα με την “άλλη” ιδιωτική εταιρεία του χώρου και “αστείες” προσπάθειες ιδιωτικοποίησης που τορπιλίζονταν εκ των έσω, οδήγησαν σε αυτό το αποτέλεσμα.
Και σωρεία καταγγελιών προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, εκ μέρους της ανταγωνίστριας εταιρείας, τις οποίες παραδόξως προωθούσε ο τότε Ευρωβουλευτής και μετέπειτα υπουργός κος Χατζηδάκης!
Μια προσπάθεια «απεμπλοκής» έγινε το 2003 από τους Βερελή-Καλόφωνο, αλλά και αυτή ήταν πρόχειρη και ελλιπής και το χειρότερο δεν ολοκληρώθηκε λόγω των επερχομένων εκλογών του 2004.
Είχα την τιμή να υπηρετήσω ως Διευθυντής Πτητικής Εκμετάλλευσης τις Ολυμπιακές Αερογραμμές από τον Νοέμβριο 2006 έως τον Ιανουάριο 2008. Τότε και παρόλες τις αντιξοότητες στον διεθνή χώρο, που είχαν σαν αποτέλεσμα την δυσκολία εξεύρεσης καταλλήλων αεροσκαφών για την εξυπηρέτηση του δικτύου, τις κομματικές ίντριγκες και παρεμβάσεις, που δυσκόλευαν την λήψη σοβαρών αποφάσεων για το μέλλον της εταιρείας, έγινε η τελευταία προσπάθεια εκ μέρους της διοίκησης του Προέδρου Η. Καράντζαλη για «αποκομματικοποίηση», εξορθολογισμό, για τακτοποίηση των οικονομικών εκκρεμοτήτων προς το κράτος και για διεκδίκηση αποζημιώσεων για τις βλάβες που υπέστη η εταιρεία, λόγω της υποχρεωτικής μεταφοράς της στο νέο και ιδιαίτερα ακριβό στην χρήση αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος.
Η συσσωρευμένη αεροπορική γνώση δεκαετιών χάθηκε σε μία νύκτα
Δυστυχώς όμως η κυβέρνηση μάλλον επιθυμούσε την οριστική διάλυση του «εθνικού αερομεταφορέα». Έτσι μετά τις εκλογές του 2007, νέος υπουργός Μεταφορών ανέλαβε ο υποστηρικτής των καταγγελιών εναντίον της ΟΑ στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή κος Χατζηδάκης.
Η διοίκηση των Αερογραμμών άλλαξε και Πρόεδρος και ΔΣ ανέλαβε ο κ. Ι. Μπενόπουλος. Στην πορεία του στην εταιρεία προσέλαβε συμβούλους με παχυλούς μισθούς, έδωσε αυξήσεις στο προσωπικό, που ουδέποτε ζητήθηκαν, δέσμευσε την εταιρεία με μακροχρόνιες συμβάσεις ενοικίασης ακατάλληλων αεροσκαφών και οδήγησε τις Ολυμπιακές Αερογραμμές γρηγορότερα στην καταστροφή.
Ακολούθως, εκπονήθηκε το πρόγραμμα του οριστικού «κλεισίματος» της εταιρείας, το οποίο δεν είχε προηγούμενο πουθενά στον κόσμο, παρόλο που οι αγωγές των ΟΑ εναντίον του κράτους στα ελληνικά δικαστήρια ευοδώθηκαν και το κράτος ήταν υπόχρεο σε αποζημιώσεις που θα μηδένιζαν τα χρέη και έτσι οι ΟΑ θα μπορούσαν να επιβιώσουν.
Για την υποστήριξη αυτού του ακριβού προγράμματος της δήθεν ιδιωτικοποίησης, «βομβαρδιζόταν» κυριολεκτικά η κοινή γνώμη με ασύστολα ψεύδη, δηλαδή πόσο κόστιζε η διατήρηση της Ολυμπιακής στον Έλληνα φορολογούμενο και πόσα σχολεία, νοσοκομεία θα κτίζονταν αν το κράτος κατάφερνε να την «ξεφορτωθεί».
Τελικώς το προσωπικό, παρασυρόμενο από υποσχέσεις, που δεν υλοποιήθηκαν, «τακτοποιήθηκε» είτε με συνταξιοδότηση ή με μετάταξη και έτσι όλη η συσσωρευμένη αεροπορική γνώση δεκαετιών χάθηκε σε μία νύκτα, μιας και το διάδοχο σχήμα επέλεξε να βασιστεί σε αποτυχόντα στελέχη από τον «ανταγωνιστή», ο οποίος τα είχε θέσει από καιρό στο περιθώριο!
Το αποτέλεσμα, η νέα εταιρεία που μας αντικατέστησε να ψυχορραγεί σε λιγότερο από 3 χρόνια λειτουργίας, το νέο αεροδρόμιο να απολέσει έσοδα, η ομογένεια της Αμερικής, του Καναδά και της Ν. Αφρικής να αποκοπεί και η σημερινή κυβέρνηση να «τρέχει» να καλύψει το κενό (3 χρόνια μετά), «παρακαλώντας» τους Άραβες και τους Κινέζους να έλθουν για διακοπές στην χώρα μας.
Ανδρέας Καψάλης
(κυβερνήτης, τέως Διευθυντής Πτητικής Εκμετάλλευσης Ολυμπιακών Αερογραμμών)